Zware zakken en sterke mannen

artikel
Gepubliceerd op 13-09-17, door Reinhardt Smit

Even snel tien zakken telefoons laden en transporteren naar Nederland, dat was ons plan. Het ging niet helemaal zoals verwacht… Zakendoen in Afrika vereist geduld en flexibiliteit, daar werd ik feilloos aan herinnerd.

Het was acht uur op een (relatief) stille ochtend in Kampala. Alex, onze Oegandese partner, en ik waren helemaal klaar voor het laden van de container - vol afvaltelefoons. Het laden zou om 10:00 beginnen. We belde voor de zekerheid nog even om te vragen of de truck onderweg was... De vrachtwagenchauffeur bleek onbereikbaar te zijn. Gelukkig waren we wel wat gewend na de afgelopen zestien maanden; we pakten er een aantal (geweldige) Oegandese koffies bij en bespraken het project.

Vier uur later hoorden we dat de truck onderweg was. De opwinding bouwde zich bij ons op terwijl we op een Boda (motorfiets) naar de opslag reden; daar lagen de telefoons. Bij aankomst vond ik mezelf op een heuvel met een fantastisch uitzicht over Kampala, maar geen truck. “Nog onderweg”, vertelde Alex.

Hulp

Het zou een dag vol geduld worden, dat was snel duidelijk. Twee uur later arriveerde de vrachtwagen. Eén vrachtwagenchauffeur en zijn assistent stapten uit. Een mager leger voor tien zakken van zo’n 600 kg per stuk. Maar hulp was onderweg, aldus de chauffeur. Wij hadden een sprankje hoop.

Niet veel later kwamen tien jongens op vier motorfietsen aangereden. Ofwel: het plan van de chauffeur was om met tien man de zakken in de truck te tillen. Ze probeerden het eerst met een zak die nog niet voor de helft gevuld was, dat bleek een serieuze uitdaging te zijn. Na een intense discussie besloten we om een zelf ladende vrachtwagen te gebruiken. Gelukkig had Alex deze situatie voorzien; hij had een zelf ladende truck in de buurt gehouden. De tien enthousiaste mannen vroegen we om te blijven en helpen. Hieronder het resultaat.

Veiligheid

Het was duidelijk dat zelfbehoud zeer laag op de prioriteitenlijst van deze werknemers staat. Ook veiligheid staat zeker niet op nummer een. Hoewel ik graag hogere veiligheidsnormen zou willen hanteren, is het in sommige landen beter om je niet te bemoeien met de werkwijzen. Gelukkig is er niets ergs gebeurd en kregen alle werknemers een royale vergoeding.

Het duurde uiteindelijk maar een uur om de vrachtwagen volledig te laden en verzegelen. De volgende dag reed de vrachtwagen richting Nairobi om met de zending uit Rwanda gecombineerd te worden. Hier vertel ik in een volgende blog over.

Geduld wordt beloond

Alex en ik kijken terug op een succesvolle dag, ook al duurde deze veel langer dan gepland. De dag is een indicatie van de manier waarop dingen gaan in de meeste Afrikaanse gebieden. Taken en procedures die maar een paar uur horen te duren, hebben vaak een looptijd van (vele) dagen.

Zakendoen in Afrika vereist daarom een zekere mate van geduld en flexibiliteit, omdat dingen nooit gaan zoals je verwacht. We proberen bij Closing the Loop dan ook om ons aan te passen aan de lokale situatie. We bekijken uitdagingen met een lokaal perspectief, terwijl we wel voldoen aan de Europese regelgeving. Een sterk staaltje pionierswerk, al zeg ik het zelf.



Geef een reactie



Opgezet door
Project Director Africa at Closing the Loop

Praat ook mee