Nederlands bedrijf zet Family Villages en Cultural Experience Park op in Rwanda

artikel
Gepubliceerd op 14-04-17, door Monique Boere

GreenDreamCompany heeft grote ambities. Op vijf locaties in Rwanda wil het bedrijf toeristische bestemmingen ontwikkelen: Family Villages met dagactiviteiten die variëren van een Cultural Experience Park tot een Natural Experience Park. Een mega-project, onder de naam Solomon’s Hidden Treasures. Programmamanager Kyra Weerts vertelt.

“Jaren geleden zijn we gestart met een relatief klein project in Ethiopië: de ontwikkeling van één toeristische bestemming in de omgeving van Addis Ababa. Ter ondersteuning zorgde de Ethiopische overheid al snel voor de aanleg van een zestig kilometer lange asfaltweg naar onze nieuwe toeristische bestemming.”

“Deze weg zorgde ervoor dat omliggende dorpen bereikbaar werden, wat de economische ontwikkeling van het gebied verder stimuleerde. Een fantastisch resultaat! We realiseerden ons alleen dat de ontwikkeling van één project niet voor een gigantische groei in toeristenaantallen zou zorgen. De impact op lokaal niveau was aanzienlijk, de impact op nationaal niveau minimaal.”

Zo maak je een land aantrekkelijk voor toeristen

“Als je meerdere bestemmingen hebt, is het land aantrekkelijker voor toeristen om het te bezoeken. Met dat in het achterhoofd zijn we ons gaan richten op gebiedsontwikkeling in Rwanda en zijn we gekomen tot vijf locaties, deze zullen gefaseerd worden ontwikkeld.” 

Solomon’s Hidden Treasures

“De hoofdlocatie zal zich bevinden in de hoofdstad Kigali, hier ontwikkelen we een Familiy Village en een Cultural Experience Park. In dit park worden avontuurlijke attracties gecombineerd met storytelling, cultuur en fun. Een voorbeeld van een attractie is de Gorilla-ride, hierin staan de bedreigde gorillas, die in het noorden van Rwanda leven, centraal. De attractie zal de eeuwenoude Rwandese traditie van de name giving ceremony uitbeelden. Die ervaring is voor veel toeristen onbetaalbaar omdat een bezoekje aan de gorillas al snel 750 dollar kost.

Naast deze hoofdlocatie zullen we nog 4 satelite locaties ontwikkelen verspreid door Rwanda die ook bestaan uit een Family Village en een dagactiviteit. De natuurlijke omgeving van de Family Villages zullen het type dagactiviteit bepalen. Zo wordt op de locatie in Akagera National Park een natural experience aangeboden. Aan Lake Kivu richten we ons op het faciliteren van een water experience. Hierbij kun je denken aan de ontwikkeling van een spa resort en een haven waar watersport activiteiten worden aangeboden. ”

Afrikaanse toeristen

“We richten ons op Westerse, Aziatische en Afrikaanse toeristen. Dat vergroot niet alleen de doelgroep, het zorgt ook voor meer stabiliteit in de toestroom. Westerse toeristen zijn eerder beïnvloed door nieuws over bijvoorbeeld onrust in het land of in omliggende landen. Dat is een groot risico voor de toeristenindustrie.”

“De meeste toeristen in Rwanda zijn Afrikaans. In Rwanda en omliggende landen heb je een sterk groeiende middenklasse. Een toerist geeft in Rwanda gemiddeld 200 dollar per persoon, per dag uit. Dat bedrag wordt veelal besteed aan gorilla trekking. Hiervoor is een wachtlijst van 3 maanden en betaal je gemiddeld 750 dollar per persoon. De Rwandese overheid probeert de toeristische sector te diversificeren. Onze parken sluiten daar goed bij aan.”   

Lemen hutjes of luxe?

“Bij het ontwikkelen van de bestemmingen moet je wel rekening houden met het verschil in wensen tussen Europese en Amerikaanse toeristen enerzijds en Afrikaanse toeristen anderzijds. De westerse toerist in Afrika viert het liefst vakantie in een lemen hutje; Afrikaanse toeristen prefereren een luxe en een moderne stijl. Wij gaan een combinatie maken: luxe verblijven met natuurlijke materialen.” 

Hoe organiseer je dit?

GreenDreamCompany is de initiator van dit megaproject en probeert alle partijen bij elkaar te brengen. Van de ontwerpers van attracties tot financiers en projectontwikkelaars. Dat gaat niet zonder slag of stoot.

“We zijn al 4 jaar bezig met dit project. Daarbij loop je natuurlijk tegen cultuurverschillen aan. Zo is het bijvoorbeeld lastig om in Rwanda gemaakte afspraken op papier te krijgen. Er wordt vaak gezegd: ‘double the time, double the money’ en in de realiteit hebben wij dit ook ervaren. Maar wij geloven dat onze projecten impact gaat maken op de lange termijn. Ze zijn complex van aard, but all glory comes from a daring beginning.”



Geef een reactie