‘Mijn creatieve droom is nog springlevend’

artikel
Gepubliceerd op 07-01-15, door Grensverleggers Redactie

Er is iets grondig mis met onze huidige mode-industrie, vindt Hans Ubbink, één van Nederlands beroemdste ontwerpers. De sector verkoopt volgens hem niet langer mooie kleding, maar vooral het idee dat je voortdurend moet consumeren om gelukkig te worden. Daaraan wilde hij niet meedoen, dus stopte hij met zijn huidige modelabel. Toch gaan we meer van hem zien.

Wat versta je onder bewuste mode?

“Mode die gemaakt is met aandacht voor design en kwaliteit, waarvan duidelijk is wat de herkomst is en wat de waarde ervan is. Ik heb altijd mode ontworpen, omdat ik leuke mannen en vrouwen een beetje mooier wil maken. Dat is tegenwoordig uitzonderlijk. Het gaat veel bedrijven in de mode-industrie er namelijk niet meer om dat een kledingstuk esthetisch of uniek is. Het gaat erom dat er geld verdiend wordt, en ‘nieuw’ is daarbij het toverwoord. Elke twee weken moet er iets nieuws in de winkel liggen. Maar een modebeeld bestaat een jaar of vijf en schuift per seizoen een klein stukje op. Dat wekelijkse ‘nieuw’ is dus helemaal niet zo nieuw. Daarmee verkoopt de industrie niet langer mode en mooie kleding, ze verkoopt het idee dat je vooral moet consumeren om gelukkig te zijn.”

Wanneer kwam je tot het inzicht dat het anders moet in de mode-industrie?

“Dat besef heb ik al heel lang. Wij zijn bijvoorbeeld nooit naar Azië gegaan voor de productie, maar hebben vanaf het begin al onze kleding laten maken in Europa. Dat gaf ons de beste garantie dat de arbeidsomstandigheden goed zijn en milieueisen worden nageleefd. Bovendien is het een manier om het ambacht hier te houden en zo de lokale economie te stimuleren. Ik heb ook altijd lange en goede relaties onderhouden met mijn fabrikanten; ben nooit voor een paar cent goedkoper naar een ander gegaan. Verder experimenteerde ik in de jaren negentig al met duurzame stoffen en kledingrecycling, maar de techniek was er toen nog niet klaar voor. Niet zo goed als nu.”

Je bent gestopt met je eigen merk. Wat betekende dat voor jou persoonlijk daarna?

“Wij zijn gestopt omdat we, als we ons niet zouden conformeren aan de massa, aan hoe de industrie nu werkt, de contouren van een faillissement voorzagen. En conformeren was geen optie, dus besloten we activiteiten in de huidige vorm te staken. We wilden alles netjes afhandelen. Ik zie dat als mijn zorgplicht: naar mijn medewerkers, mijn klanten en iedereen die betrokken is. Dat ik met het label Hans Ubbink in de huidige vorm ben gestopt, betekent niet dat ik mijn creatieve droom heb opgegeven. Ik wil nog steeds leuke mannen en vrouwen mooier maken en dichter bij elkaar brengen. Hoe ik dat precies ga doen, weet ik nog niet. Ik heb voor Ekoplaza onlangs een ondergoed- en T-shirtlijn gemaakt voor mannen, maar verder is mijn agenda voor volgend jaar behoorlijk leeg.”

Waarom spreek je op het Nieuwjaarsevenement bij MVO Nederland?

“MVO Nederland heeft me gevraagd tijdens het Nieuwjaarsevenement 2015 op 20 januari mijn visie te geven op de mode-industrie en verantwoorde productie. Dat doe ik graag, want ik vind dat er iets grondig niet klopt aan het systeem dat we hebben gecreëerd. Het is vaak lastig voor bedrijven die het anders en beter willen doen, dus verdienen ze steun.”

Hebben je ervaringen in Expeditie Robinson ook nog bijgedragen?

“Als je wekenlang op een tropisch eiland bent afgesneden van de buitenwereld, word je gedwongen om stil te staan en na te denken: wat zijn mijn drijfveren en waar doe ik het allemaal voor? Mode ontwerpen is minder een creatieve ontwikkeling alswel een logistieke wedstrijd geworden, juist vanwege die steeds snellere wisselende producten. Na Expeditie Robinson besloot ik dat ik niet meer zo hysterisch hard wilde werken als daarvoor. In die zin was het een levensveranderende ervaring.”



Geef een reactie