Masker behoedt Oegandezen voor gezondheidsproblemen door luchtvervuiling

artikel
Gepubliceerd op 06-10-17, door Laura Spanjer

In Kampala, Oeganda rijden meer dan 300.000 boda bodas – lokale motortaxi’s. Zij banen zich iedere dag een weg door het verkeer. Tegelijkertijd is Kampala een van de meest vervuilde steden in Afrika. KampalAIR wil de luchtvervuiling zichtbaar maken en gezondheidsproblemen tegengaan – met betaalbare en herbruikbare luchtvervuiling maskers.

Negentig minuten op de fiets in Kampala? Dan wegen de voordelen van het fietsen niet meer op tegen de nadelen van de luchtvervuiling. Zo vies is de lucht in de hoofdstad van de 'parel van Afrika' (Oeganda).

Gezondheid

De afgelopen maanden woonde ik in Kampala. Vanaf mijn eerste rit op een boda viel mij op hoe mensen in het verkeer iedere dag worden blootgesteld aan luchtvervuiling. Je voelt het meteen in je keel. Terwijl ik op de boda door Kampala zoefde, verbaasde ik mij erover dat niemand iets droeg ter bescherming. Uit nieuwsgierigheid begon ik met de chauffeurs te praten.

Zij gaven aan bezorgd te zijn. De chauffeurs voelen letterlijk de effecten van de luchtvervuiling op hun gezondheid, zoals pijn op de borst. Ze willen wel een check bij een ziekenhuis doen, maar ze hebben daar het geld niet voor. Een masker zou een oplossing kunnen bieden. En chauffeurs willen hier over het algemeen ook best voor betalen, tussen de 10.000 en 20.000 Oegandese Shilling (twee en vijf euro), afhankelijk van de levensduur van het masker.

Wensen

Boda drivers hebben specifieke wensen over het masker; het moet achter de oren vast te maken zijn, zodat het masker kan hangen aan een oor. Het moet daarnaast makkelijk naar boven en beneden te schuiven zijn.

Al deze gesprekken en feedback leidde tot het idee voor KampalAIR: herbruikbare luchtvervuiling maskers.​

KampalAIR

Eind van het jaar wil ik met KampalAIR een pilot houden en de eerste maskers verkopen. Het masker wordt in samenwerking met de chauffeurs ontworpen en gemaakt door lokale kleermakers. Mocht de verkoop van de eerste maskers lukken, dan hoop ik dat lokalen dit idee willen voortzetten in een sociale onderneming. Als de pilot slaagt, ga ik op zoek naar partners.

Toekomst

De luchtvervuiling in het verkeer wordt voornamelijk veroorzaakt door oude auto’s en busjes die elders in de wereld zijn afgekeurd. Ook de bodas zelf dragen bij aan de uitstoot.

Het masker is een oplossing voor de korte termijn. Ik hoop dat dit initiatief in de toekomst leidt tot een samenwerking met lokale overheden voor onder andere betere regulaties. Ook hoop ik dat er aan een ultieme oplossing gedacht wordt: het bewerkstelligen van een infrastructuur voor elektrische bodas.

Businessmodel

Het businessmodel zit ‘m in de verkoop van het masker. Indien de verkoop van de eerste maskers succesvol is, zullen net afgestudeerde ondernemers in Kampala KampalAIR kunnen voortzetten in een sociale onderneming. De omzet van de eerste verkochte maskers zal daaraan ten goede komen. Op deze manier draagt KampalAIR niet alleen bij aan het verbeteren van de gezondheid, maar ook aan het tegengaan van de hoge werkloosheid in Kampala.

Op dit moment loopt er een crowdfunding om dit initiatief te starten. De crowdfunding loopt tot 24 oktober en vind je op 1%Club.



Geef een reactie