Lingeriewinkel in een mannenwereld

artikel
Gepubliceerd op 29-03-17, door Afra de Leeuw

Een winkel met westerse lingerie opzetten in het Koerdistan van Irak, de Nederlands-Koerdische Shapol Majid schrikt er niet van terug. Twee jaar geleden begon ze met Khanem Fashion. Ze zag een gat in de markt toen een vriendin vroeg een zwangerschap-bh mee te nemen naar Koerdistan.

Khanem (spreek uit als: ganem) is een Koerdisch woord voor vrouw. Niet gek dat Majid haar lingeriewinkel Khanem Fashion noemt: het concept is door en voor vrouwen. De winkel verkoopt verschillende merken lingerie, zoals wij dat kennen van de Hunkemöller. Majid: "Ik ben mij bewust van mijn kwaliteiten en weet waar kansen liggen. Maar als vrouwelijke ondernemer heb je het soms wel lastig, of dat nou in Nederland is of in Noord-Irak. De tip die ik kan geven: laat dit je nooit beperken!"

Ondernemen in Koerdistan

"Sinds deval van Saddam Hoessein in 2003 wordt bedrijvigheid enorm gestimuleerd in Koerdistan", vertelt Majid. "Door de jaren heen zijn grote winkels en merken zich hier gaan vestigen. Tegelijkertijd kwamen er ook steeds meer vrouwelijke verkopers. Daar ben ik uitgebreid mee in gesprek gegaan voordat ik Khanem Fashion oprichtte. Ik kwam er al snel achter dat deze verkopers niet altijd op eerlijke wijze behandeld worden."

Contracten

De regering stuurt op ondernemerschap, maar wet- en regelgeving blijft achter. Majid: "Medewerkers hebben vaak geen vastgelegde werkuren of loon. Als je ergens aan de slag kunt, dan begin je meteen. Bevalt het niet, dan hoef je de volgende dag niet terug te komen. Vrouwen en grote getalen vluchtelingen die ook banen zoeken, hebben een extra zwakke positie. Ze zijn vaak de dupe van seksuele intimidatie en uitbuiting, maar daar praat je niet over. 

Door de oorlog met IS en de economische crisis draaien winkels minder omzet. als gevolg hiervan worden salarissen gekort of niet op tijd betaald. Als afspraken niet zwart op wit staan in de vorm van een contract, kunnen de werknemers de winkeleigenaren niet aansprakelijk stellen voor het te laat of niet uitbetalen van hun salaris."

Aandacht voor medewerkers

Majid pakt het anders aan. Ze werkt wel met contracten met daarin het aantal uren per week en uurloon vastgesteld. "Medewerkers vinden deze werkwijze erg prettig”, vertelt Majid. “Daarnaast geven wij aandacht aan de ontwikkeling van de medewerkers. We bespreken regelmatig met elkaar wat er wel en niet goed gaat. We betrekken de medewerkers bij beslissingen als het gaat om keuzes voor producten. Daardoor merk ik dat het vertrouwen van de medewerkers afgelopen twee jaar enorm is gegroeid."

Geen mannen

Majid runt het bedrijf samen met haar zus. Majid is verantwoordelijk voor alle zaken in het buitenland tot aan de grens. Haar zus, algemeen manager van de winkel, is verantwoordelijk vanaf de grens tot de winkel. Er zijn geen mannen bij betrokken en dat snapt niet iedereen. Majid: "In het begin werden we niet serieus genomen. Er zou hoe dan ook een man achter dit bedrijf staan. Het is zelfs een paar keer voorgekomen dat mij de vraag werd gesteld wie nu daadwerkelijk de eigenaar is van Khanem Fashion."

Majid gebruikte dit zoveel mogelijk in haar voordeel. "Ik merkte dat ik als vrouwelijke ondernemer niet als bedreiging werd gezien. De markt op een rustige manier betreden zonder te shockeren leek mij daarom helemaal geen slecht idee. Vooral omdat het om een onderneming gaat in lingerie. Door de tijd heen kwam er steeds meer acceptatie. We hebben de winkel inmiddels twee jaar en hebben een goede naam opgebouwd."

Concurreren met mannen

Majid hield ook een minder prettige ervaring over aan het ondernemen: "We hadden een hele leuke winkel op een interessante locatie gevonden om ons tweede filiaal te openen. Nadat wij het contract hadden getekend en de sleutel ontvingen, zijn we direct begonnen met het verven en inrichten. Een paar dagen later kregen wij een telefoontje van het management van het winkelcentrum met de mededeling dat zij toch van mening waren veranderd. Snel werd duidelijk dat een zakenman uit Dubai ook geïnteresseerd was in dezelfde winkel voor zijn onderneming. We zijn hier natuurlijk tegenin gegaan. Maar uiteindelijk hebben we toch de sleutel ingeleverd. Dat zijn momenten waarop je je bewust wordt van het feit dat het lastig is als vrouw om met mannen te concurreren."

Community

Majid laat zich niet uit het veld slaan: "Het is mijn droom een community van vrouwen bij elkaar te brengen bestaande uit verschillende disciplines, zoals fashion designers, producenten en managers, rondom een eigen merk: Khanem Fashion. Dit merk willen wij in Koerdistan lanceren."



Geef een reactie