Hoera, de kledingrevolutie is gestart! (maar niet hier)

artikel
Gepubliceerd op 06-05-14, door Grensverleggers Redactie

Let’s start the fashion revolution! Het publiek bij de Copenhagen Fashion Summit, afgelopen 24 april, klapte enthousiast voor deze oproep. De vraag hoe we die revolutie dan gaan opstarten, werd helaas nauwelijks beantwoord. Waar zijn de echte rebellen?

Geschreven door Erik Rozen
De Copenhagen Fashion Summit is wereldwijd het grootste congres over duurzame mode. 1100 gasten luisterden in de Deense hoofdstad naar sprekers van Bottega Veneta, Financial Times, H&M, de Sustainable Apparel Coalition, het Bengaalse veiligheidsakkoord, Première Vision en meer. Hollywoodactrice Connie Nielsen praatte de boel aan elkaar.

Mensen kregen mooie prijzen uitgereikt en er kwamen enkele leuke voorbeelden voorbij, maar hadden we jaren terug niet al geconcludeerd dat de kledingindustrie heel veel beter moet? Zijn we zo weinig opgeschoten? De belangrijke vraag is: hoe gaan we het beter maken; het praktisch aanpakken?

Veel te weinig inhoud voor een revolutie

Tussen alle mooie woorden door zat ook echt wel wat inhoud, maar veel te weinig om al van een revolutie te kunnen spreken. Misschien was deze dag in Kopenhagen wel symbolisch voor de kledingindustrie – het ziet er fantastisch uit, maar onder het oppervlak wringt en irriteert het aan alle kanten.

On the bright side: irritatie is vaak een goede voedingsbodem om tot actie te komen. En dat is nodig. We maken onze kleding namelijk al decennialang op een vrijwel dezelfde manier; de naaimachines die in de jaren ‘60 in Nederland gebruikt werden, doen nu nog steeds dienst in Bangladesh.

Creatie uit irritatie

Maar productie outsourcen naar lagelonenlanden is geen kunst en al helemaal geen innovatie. Van een van de grootste industrieën ter wereld – alleen al van de katoenteelt zijn wereldwijd meer dan 100 miljoen gezinnen afhankelijk – mogen we in 2014 meer creativiteit en daadkracht verwachten.

Natuurlijk is het niet gemakkelijk om duurzame massaproducten tegen een concurrerende prijs aan te bieden. Maar het kan wel en het gebeurt ook al. H&M en C&A zijn druk bezig met gerecyclede materialen en biokatoen - zonder hun prijzen te verhogen. Ook Jack&Jones maakt al gerecyclede spijkerbroeken voor de massamarkt.

Van dit soort goede voorbeelden hadden we wel wat meer willen zien in Kopenhagen. Hopelijk volgend jaar? Werken wij ondertussen rustig verder aan de revolutie...

 Foto: Helena Lundquist



Geef een reactie