Hoe word je een briljante onderneemster?

artikel
Gepubliceerd op 19-05-17, door Monique Boere

‘Ontdek-je-talent’ en ‘weten-wie-je-echt-bent’-cursussen, ze worden in Nederland overal aangeboden. Mooi natuurlijk als je vast loopt in je huidige werk of een switch wilt maken. In ontwikkelingslanden is dit nog een redelijk nieuw fenomeen. Maar ook daar poppen ze op. Bijvoorbeeld in de vorm van ‘Briljante Onderneemster’, geleid door Karen en Yvette.

Karen Kammeraat en Yvette van Dok trainen vrouwelijke MKB-ondernemers in persoonlijke en bedrijfsontwikkeling in ontwikkelingslanden en opkomende economieën. Zo hebben ze dames getraind in Oeganda en Zimbabwe. Hun stelling: “Als ondernemer ben je het hart van je bedrijf dus hoe beter je jezelf kent, hoe beter je jezelf kunt inzetten voor je bedrijf. En dat leidt weer tot betere resultaten.”

Alleen vrouwen?

Briljante Onderneemster focust op vrouwen en dat heeft een reden. Karen: “Ontwikkeling van vrouwelijke onderneemsters kan enorm bijdragen aan een gezonde economische en maatschappelijke ontwikkeling van een land. Veel vrouwen kunnen namelijk fantastisch organiseren en ondernemen. En de meeste vrouwen zijn niet alleen uit op hun eigen winst maar willen ook dat de omgeving er beter van wordt.”

Geen netwerk

“Je ziet alleen dat vrouwen in veel landen minder toegang hebben tot kennis, technologie, krediet en de juiste contacten. Dit heeft vaak culturele en maatschappelijke redenen, maar soms missen vrouwen ook cruciale vaardigheden en een functioneel netwerk. Wij helpen die vrouwen, door samen met hen te onderzoeken waar hun talenten liggen en welke activiteiten ze beter kunnen uitbesteden.” 

Talenten

“Zo ontdekte Caroline, meubelontwerpster in Oeganda, dat haar talent echt ligt bij het ontwerpen. En niet bij de marketing waar ze steeds maar niet aan toe kwam. Dankzij onze training werd dit helder voor haar en heeft ze besloten iemand aan te nemen voor marketing.”

En Sekayi, die een reisbureau runt in Zimbabwe, kwam er door onze training achter dat zelfvertrouwen iets is waar je aan kan werken. Dat heeft ze dan ook gedaan met positieve resultaten voor verkoop van de reizen. Dat is prachtig om te zien.” 

Open vizier

Karen: “We verdiepen ons uiteraard van tevoren in de context en gebruiken van het land waar we trainen. Maar we willen ook weer niet alles in detail weten van elke onderneemster, om ze met open vizier en zonder vooroordelen tegemoet te treden."

"Zo weten we over Zimbabwe, waar we een training gaven, dat er twee grote stammen zijn, de Shona en Ndebele. Omdat we niet wisten tot welke stam de onderneemsters behoorden, heeft dit geen invloed gehad bij het indelen van de vrouwen in werkgroepen en dit zorgde voor veel openheid en een goede samenwerking.”

De marketing

“Een programma als Briljante Onderneemster vergt een dubbele marketingaanpak, omdat de directe klant, de onderneemster, een andere is dan de klant die het grootste deel van het programma betaalt. Momenteel worden er trainingsprogramma’s ontwikkeld voor onderneemsters in Vietnam, Zambia, Kenia, Rwanda en Jordanië. Meer weten of aanhaken? Neem contact op met Karen Kammeraat.”  



Geef een reactie



Opgezet door
Initiatiefnemer Briljante onderneemster

Praat ook mee