Een bedrijf zonder branding bestaat niet (lang)

artikel
Gepubliceerd op 10-05-16, door Grensverleggers Redactie

We zijn getuige van de opkomst van een nieuwe generatie sociale ondernemers over de hele wereld. Bedrijven die een gezonde business (willen) runnen mét positieve impact op mens en milieu. Alleen zodra ze 'iets moeten met branding', lopen deze bedrijven vaak vast.

Wie ben je? Wat doe je? Wat maakt jouw product uniek of van belang? Hoe bouw je een sterke relatie op met je klant? Allemaal vragen die horen bij het stukje branding van een bedrijf. Allemaal vragen waar grote multinationals heel heel heel erg goed over nagedacht hebben.

Zo nam Coca Cola vorig jaar afscheid van “Open Hapiness” en koos voor een éénmerkstrategie (regular en de light-varianten vallen nu allemaal onder één vlag): “Taste the Feeling”. Het merk stelt zich hiermee nederig op. “De grootheid (“bigness”) van Coca-Cola zit ‘m in klein eenvoudig plezier (“simple pleasure”)”, aldus chief marketing officer Marcos de Quinto.

Allemaal leuk en aardig, maar wat als jij als familiebedrijf met een limonadefabriek in Sierra Leone niet dezelfde kennis, en waarschijnlijk ook weinig centjes, hebt? Als jij je merk niet neer weet te zetten, hoe ga je het dan verkopen?

Perfecte wereld

“In de perfecte wereld zouden alle geweldige ideeën van sociale ondernemers op eigen houtje genoeg aandacht en erkenning krijgen”, vertelt Anne Miltenburg, brand developer en bedenker van de Branding Toolkit for Changemakers, in haar TEDx talk. “Dit is helaas niet de perfecte wereld.

Wat je overal tegenkomt, zijn sociale ondernemers met prachtige plannen maar ook met twintig andere prioriteiten naast branding. Alleen als we kennis over branding delen, krijgt iedereen een eerlijke kans.”

Miltenburg ontwikkelde daarom de Branding Toolkit for Changemakers. De toolkit helpt ondernemers met het uitwerken van hun merk door middel van opdrachten, tips, tools en best practices. De toolkit gaat dieper in op vragen als: hoe positioneer ik mijn werk? Hoe zet ik budgetten op? Hoe ontwikkel ik een mission statement? Een kickstarter project dat uitgroeide tot een groot succes.

Testcase Kenia

De toolkit werd in juni 2015 uitgebreid getest voordat het op Kickstarter verscheen. Nelson M. Reiyia deed mee aan deze test. Hij runt een safarikamp genaamd Oldarpoi Mara Camp in Masai Mara, Kenia. Dit is het eerste safarikamp in eigendom van en gerund door Maasai, de inheemse bevolking van het gebied. Nelson werkt samen met I See Maasai Development Initiative (ISMDI) om de lokale economie te stimuleren en ontwikkelen. De toolkit kwam voor hem als geroepen.

Nelson met zijn canvas tijdens de cursus.

“Vooral het deel over het schrijven van een duidelijke mission statement vond ik leerzaam”, vertelt Nelson. “Ook zag ik tijdens de cursus in dat het belangrijk is om te laten zien wat jouw toegevoegde waarde is aan deze wereld en dat je ervoor zorgt dat dit aansluit bij de wensen en gedachten van je stakeholders.

De toolkit hielp mij om als bedrijf te ontdekken wie ik ben, wat mijn verhaal is en welke richting ik op moet gaan om mee te kunnen draaien in het bedrijfsleven. Sinds de cursus heb ik de social media profielen van het bedrijf aangescherpt en met mijn medewerkers afgesproken om op een consistente, uniforme en positieve manier over Oldarpoi Mara Camp te communiceren.”

Sterk verhaal

Tijdens de 3-daagse test deden de deelnemers ook een paar keer een pitch. “Het verschil tussen dag 0 en dag 3 was enorm”, zegt Miltenburg. “Op dag 0 was het verhaal lang en ging het alle kanten op. Op dag 3 vertelden de deelnemers een kort, sterk verhaal dat hen positioneert in het brein van het publiek, en waardoor dat publiek meteen snapt: dit is wat ze doen, dit is waarom het belangrijk is, en dit is wat voor rol ik daar zelf bij kan spelen.

De deelnemers zijn na de test bij ons terug gekomen en dan zie je dat ze op eigen kracht hun verhaal steeds aanscherpen. Van de investeringsronde waarin ze enkele investeerders moeten binnenhalen tot het bereiken van een groter publiek met de lancering van het product.”

Status quo

“We zijn op het moment bezig met het plannen van de vertaling van de toolkit naar het Spaans, Portugees en Arabisch. Daarnaast wordt de toolkit de basis van een speciale Brand Thinking for Changemakers curriculum dat we ontwikkelen voor een universiteit en een social impact investor in Kenia.”

Verdere toekomst plannen? Die bouwt het team achter de toolkit allemaal op één droom… Miltenburg: “Dat bedrijven met sociale impact traditionele bedrijven zonder positieve sociale of milieu-impact weg concurreren. Dat sociale impact als onderdeel van het bedrijfsmodel dé status quo is!”

Meer over de toolkit? In onderstaande TEDx vertelt Miltenburg onder andere wat de toolkit deed voor een surfer, activist en wetenschapper waarmee Anne samenwerkte in Donegal, Ierland. Zelf de toolkit aanschaffen? Grensverleggers krijgen 10% korting met de code grensverleggers2016 tot 11 juni 2016. Bestellen kan hier.

 



Geef een reactie



Opgezet door
Schrijver