Duurzame verf voor stoplichten en bruggen

artikel
Gepubliceerd op 14-12-16, door Grensverleggers Redactie

Verffabrikant Baril Coatings heeft duurzame verven voor bruggen, stoplichten, brievenbussen en voertuigen ontwikkeld. Dankzij hun ‘DCC-coating technologie’ zijn minder verflagen nodig en is een te verven object sneller klaar en langer beschermd. Mooie innovatie zou je zeggen. Het probleem voor Joost Broeders: “Veel klanten kijken puur naar de prijs.''

Joost Broeders, technisch directeur van verffabrikant Baril Coatings: “Door op een speciale, manier verfgrondstoffen te combineren, verkrijgen we een bijzonder verfsysteem. Normaal gesproken zijn wel vier verflagen nodig om een object als een brug goed te beschermen. Door deze door Baril gepatenteerde technologie leveren twee lagen hetzelfde of zelfs een beter resultaat.”

Prijs als pijnpunt

Minder verf voor eenzelfde resultaat. “En het scheelt arbeidstijd. Twee lagen zijn natuurlijk eerder aangebracht dan drie of vier. Ook droogt de verf vlugger, zodat een object sneller kan worden getransporteerd en gemonteerd.” Toch is er voor de bedrijven die Broeders spreekt een pijnpunt: de prijs. “Veel bedrijven kijken puur naar wat de verf kost. Doorrekenen - minder materiaal nodig, minder arbeid nodig, sneller transporteren en monteren - doet men doorgaans niet.”

Total cost of ownership

De grote uitdaging voor Baril Coatings zit hem in het overtuigen van de gebruikers. “Wij moeten de hogere literprijs van de verf onderbouwen met alle voordelen.” Dit maakt onderdeel uit van een grotere ambitie. “Transparantie over ons product is belangrijk. Maar transparantie over de hele keten is nog belangrijker. Wij willen onze werkwijze in de hele keten inzichtelijk maken. Wat is nu de werkelijke (maatschappelijke) ‘kostprijs’ van een product of proces? Het gaat niet alleen om milieuaspecten, maar zeker ook om sociale.”

Eerste schaap

“Om dit te kunnen doen vragen we grote chemische bedrijven die ons grondstoffen leveren om al hun data vrij te geven. Uit concurrentieoverwegingen willen ze die transparantie vooralsnog niet geven. Dat maakt het lastig om bijvoorbeeld een goede life cycle analysis van onze verf te maken. Met MVO Nederland maken we ons sterk om verdere openheid in de hele keten te realiseren. We zijn ervan overtuigd dat als er één schaap over de dam is, er vele volgen. De vraag is wie het eerste schaap zal zijn. We zijn er druk mee bezig.”



Geef een reactie



De laatste voortgang

24 Jul.

- Reactie

Misschien kunnen jullie iets voor DJI betekenen? Dienst Justitiële Inrichtingen zoekt verfleveranciers die maatschappelijke waarde willen realiseren: https://www.circulairondernemen.nl/uitdagingen/dienst-justitiele-inrichtingen-zoekt-verfleveranciers-maatschappelijke-waarde-realiseren. Grz, Afra

Opgezet door
Technisch directeur van verffabrikant Baril Coatings

Praat ook mee