Duurzaam reizen: reiziger vindt aandacht voor de natuur het belangrijkste

artikel
Gepubliceerd op 09-01-18, door Suzanne van Duijn

Van de reizigers die kiezen voor een verre reis vindt bijna 90 procent aandacht voor de natuur het belangrijkste aspect van duurzaamheid op reis. Dat onder meer blijkt uit een onderzoek van verre reizen-specialist Better Places onder 236 reizigers.

In totaal hebben 236 reizigers die in 2017 op reis gingen met Better Places een enquête ingevuld over duurzaam reizen. Daaruit blijkt onder meer dat reizigers aandacht voor de natuur het belangrijkste vinden. Maar liefst 89 procent van de respondenten gaf aan dat aspect het belangrijkste te vinden. Daarna volgden aandacht voor mensen (69%), eerlijke handel (61%), aandacht voor dieren (52%) en klimaatverandering (47%). Armoedebestrijding wordt het minst belangrijke aspect gevonden bij de verre reizen (44%).

Compensatie CO2-uitstoot belangrijk bij kiezen reisaanbieder

Reizigers die kiezen voor een duurzame reisorganisatie doen dat niet voor niets. Meer dan de helft (63%) van de deelnemers geeft aan de aandacht voor duurzaamheid belangrijk te vinden bij de keuze voor een reisaanbieder. Een ruime meerderheid (55%) vindt het daarnaast belangrijk dat de CO2-uitstoot van de reis gecompenseerd wordt, wat bij Better Places het geval is. Circa 18 procent vindt dit zelfs heel belangrijk. Better Places was de eerste reisorganisatie in Nederland die in 2016 de CO2-uitstoot van al haar reizigers - inclusief de vlucht - zelf is gaan compenseren. Inmiddels volgen meer reisorganisaties, zoals Koning Aap en Riksja.

Minder plastic op reis

De reductie van plastic afval is ook een hot topic in de reisbranche. Daarom geeft Better Places haar reizigers een hervulbare waterfles mee op reis. Dit bespaart al snel twee plastic waterflesjes per persoon per dag. Tweederde van de respondenten vindt dit positief. Helaas blijken er in de praktijk maar weinig punten te zijn waar reizigers de hervulbare waterfles kunnen vullen.

Better Places werkt er hard aan om hier verandering in te brengen. Zo steunt de reisorganisatie het initiatief ‘Refill Bali’, een app met een kaart waarop 250 ‘refill stations’ staan aangegeven, plekken waar je je waterfles kunt bijvullen met drinkwater. Ook stimuleert Better Places lokale reisexperts en hotels om grote hervulbare waterflessen beschikbaar te stellen voor reizigers.

Duurzaamheid belangrijke factor voor groei

Volgens Griep is aandacht voor duurzaamheid een belangrijke factor voor groei. “Better Places heeft sinds de start in mei 2015 bewezen dat je als duurzaam bedrijf zeer succesvol kunt zijn.” De reisorganisatie groeide in omzet van 880.000 euro in 2015 naar 6,3 miljoen euro in 2017. Ruim 4.000 reizigers boekten in 2017 een reis bij Better Places. Zij beoordeelden de organisatie met gemiddeld een 9,1. Inmiddels is er ook een Duitse en Engelstalige website.

Better Places is een social enterprise en doneert elk jaar tien procent van haar winst aan positieve initiatieven die de wereld een beetje beter maken. Dit jaar doneerde het bedrijf onder meer 5.000 dollar aan Refill Bali.

Over het onderzoek

De data in dit persbericht zijn verzameld op basis van een online enquête die is verstuurd naar 727 reizigers die in 2017 op reis geweest met Better Places. De enquete is ingevuld door 236 reizigers. Zij reisden naar landen als India, Vietnam, Madagaskar, Zuid-Afrika, Peru, Cuba, Colombia, Costa Rica, Indonesië, Suriname, Jordanië en Tanzania. 



Geef een reactie



Opgezet door
PR, Content & Spreken | Digital Nomad
directeur

Praat ook mee