Dit gebeurt er als je uit je comfortzone gaat in Zuid Amerika

artikel
Gepubliceerd op 05-04-17, door Max Wohlgemuth Kitslaar

Op een verlaten strand op Mallorca maakte ik een beslissing die mijn leven volledig veranderde. Na het lezen van het boek ‘Man in het Zadel’ over een motortocht van het noorden van Alaska naar het zuiden van Argentinië, besloot ik op dat verlaten strandje om een zelfde soort avontuur aan te gaan op mijn eigen veertig jaar oude Moto Guzzi.

Het werden zeventienduizend kilometer, van Chili naar New York. Met onderweg tweeëndertig bezoeken aan social entreprises die werken aan een betere wereld. Een van de beste beslissingen ooit. Zes maanden motorrijden en honderden inspirerende gesprekken. Waanzinnig. Via Grensverleggers deel ik de komende weken mijn ervaringen. Allereerst een kleine introductie over mij zelf.

Buiten mijn comfort zone in Buenos Aires

Deze motorreis was niet de eerste keer dat ik ver buiten mijn eigen comfort zone ging in Zuid Amerika. In 2006 vertrok ik als rechtenstudent, zo groen als gras, naar Argentinië. Zonder een woord Spaans te spreken. In mijn eerste week in Buenos Aires liep ik voor m’n scriptieonderzoek naar mensenrechten een bibliotheek binnen en vroeg naar boeken over ‘de dictatuur’, waarop de vrouw achter de balie antwoordde: ‘al onze boeken gaan over dictatuur’. Ai, waar te beginnen, wat te doen.

Op vijftienduizend kilometer van huis voelde ik me vaak onbegrepen en voor het eerst in mijn leven helemaal alleen. Social media en Wi-Fi waren nog niet zo wijdverbreid en daarom stuurde ik iedere avond vanuit een internetshop lange mails naar mijn familie en vrienden in Nederland. Toch zette ik door, ondanks de emotionele rollercoaster.

In de online ads

Terug in Nederland wist ik twee dingen zeker. Ten eerste had ik ondanks de emoties toch een geweldige tijd gehad. En ten tweede wilde ik geen advocaat worden. Daarom schreef ik me in voor een master Latijns Amerika Studies, waarvoor ik onderzoek deed in Ecuador naar natuurbescherming in de Amazone.

Na terugkomst uit Ecuador kwam ik in Amsterdam een oude vriend tegen die net een start-up was begonnen in de online advertising. Ik wist niets over de sector, maar sloot me toch aan. Want onverwachte beslissingen hadden al eerder hun vruchten afgeworpen.

Business in São Paulo

Het was intussen begin 2008 en wereldwijd nam het gebruik van internet sterk toe. We zagen de marktkansen aan de andere kant van de oceaan en ik werd verantwoordelijk voor het opzetten van onze tak in Latijns-Amerika. Voordat ik er erg in had, vloog ik naar São Paulo om zaken te doen op het continent waar ik verliefd op was geworden sinds de allereerste keer dat ik er voet aan wal had gezet.

Na zeven jaar online ads kwam er echter een keerpunt. Iedere halve beslissing op kantoor ging alleen maar over geld. Na zeven jaar was ik daar helemaal klaar mee. Ik miste betekenis in mijn werk. Zelfs het feit dat ik zaken deed op mijn favoriete continent maakte niet meer goed dat ik niks bijdroeg aan een betere wereld.

En dus stopte ik.

Dag zeven jaar investeren in de sector. Dag goed geld.

Op een verlaten strand

Om even aan helemaal niets te denken, vertrok ik voor een vakantie naar Mallorca. Waar ik op een verlaten strandje het genoemde boek uit las en een belangrijke beslissing nam. Op dat moment kon ik niet weten dat de tweeëndertig bedrijven die ik onderweg zou gaan bezoeken de positiviteitsboost zouden geven die ik nu ervaar. We gaan er komen, bij die betere wereld!

Om andere mensen mee te nemen in die boost begon ik in New York, zonder enige ervaring met schrijven of uitgeven, aan het schrijven van een boek. Geïnspireerd door de ontmoetingen onderweg en de lessen die ik geleerd had, stroomden de letters en de woorden op papier, er was geen houden aan.

Het is tijd om te schakelen

Het resultaat is het boek Tijd om te Schakelen. Een road story over mijn reis, door sneeuwstormen en woestijnen, op weg naar het noorden. En over de dromen, uitdagingen en oplossingen van de tweeëndertig ondernemers. Social entrepreneurs die 24/7 werken aan een betere wereld en met hun bedrijf verschil maken.

Als er iets is dat ik onderweg geleerd heb: iedereen, van welke afkomst, ras of nationaliteit dan ook, heeft wel een idee om de wereld een beetje beter te maken. Van iets simpels als het bouwen van een speelhuis van plastic flessen, tot het opzetten van een multinational.

Toch blijven veel mensen in hun comfort zone en blijft het idee maar een idee. Terwijl niets zoveel voldoening geeft als eraan beginnen. En het mooie is: iedereen kan het. Net zoals een gewone jongen een oldtimer motor 17.000 kilometer naar het noorden kan rijden, zonder enige kennis van sleutelen.

Rijd jij mee?

De komende weken schrijf ik op Grensverleggers over mijn avonturen onderweg, en over een aantal inspirerende ondernemers. Rijd jij mee?

Lees het eerste hoofdstuk van Tijd om te Schakelen hier. Lezers van Grensverleggers die een exemplaar willen bestellen, krijgen 10% korting met de kortingscode MVONL.



Geef een reactie



De laatste voortgang

08 Apr.

- Reactie

Gaaf Max, Fantastisch wat je gedaan hebt, doet en nastreeft. 'I am with you' en zal je met plezier volgen.
Cheers, Aart