Sms helpt boeren met business

artikel
Gepubliceerd op 16-11-16, door Grensverleggers Redactie

“Het gaat vanmiddag regenen, je hoeft niet te irrigeren.” Binnenkort kunnen boeren in Vietnam en Indonesië dit soort informatie via sms ontvangen. ICCO rolt samen met bedrijven en overheden een sms-dienst uit in twee landen in Zuidoost-Azië onder de noemers GREENcoffee en SMARTseeds. Projecten met een maatschappelijk doel, maar ook een keiharde businesscase.

Waar GREENcoffee zich richt op koffieboeren in Vietnam, kijkt SMARTSeeds naar chili-, komkommer- en tomatenboeren in Indonesië. De sms-dienst van beide projecten is vrijwel hetzelfde. De dienst combineert satellietdata met veldgegevens om boeren up-to-date informatie te geven over landbouw en alles daaromheen. Denk aan weersverwachtingen, tips over gewaskeuze, nieuwe landbouwtechnieken en de beste tijd voor irrigatie, planten en oogsten.

“Echt pionieren”, vertelt Kees de Ruiter, regiomanager Zuidoost-Azië bij ICCO. “Het is interessant om te onderzoeken hoe je data kunt inzetten om de productie van kleine boeren te verbeteren. Zo’n sms-dienst draagt bijvoorbeeld bij aan voedselzekerheid en besparing van water.”

140 liter water

Besparing van water is geen overbodige luxe op een koffieplantage, één kopje koffie ‘kost’ zo’n 140 liter water. “Om het zekere voor het onzekere te nemen, irrigeren koffieboeren vaak teveel”, zegt De Ruiter. “Dat leidt tot uitdroging en verlaging van de waterspiegel in het gebied. Via een sms kunnen we de boeren informeren over het weer en bodemvochtigheid en dus hoeveel ze moeten irrigeren. Dat draagt bij aan het terugdringen van het watertekort en bespaart geld voor de boeren. De waterpomp hoeft minder vaak of lang aan te staan.”

Businessmodel

Lokale boeren en het milieu helpen, een mooi resultaat voor een NGO als ICCO. Maar daar stopt het niet. De sms-dienst moet zichzelf uiteindelijk draaiende gaan houden; er hangt een businessmodel aan GREENcoffee en SMARTseeds. De Ruiter: “Na het uitrollen en testen van het systeem, is het de bedoeling dat boeren gaan betalen voor de dienst. Dan hebben we het over kleine en betaalbare bedragen als een paar cent. Maar het gaat wel om miljoenen boeren als je kijkt naar bijvoorbeeld Vietnam, dus bij elkaar een redelijk bedrag.

Het verkopen van smsjes aan boeren is één ding, we willen de data ook verkopen aan grotere partijen als coöperaties en handelaren. Data over de oogst van volgend jaar en kwaliteit bijvoorbeeld zijn interessant voor deze partijen. Maar ook kunstmestleveranciers die willen weten wat waar nodig is, kunnen veel met de data. Zij betalen hier graag voor.”

Markt veroveren

In SMARTseeds en GREENcoffee zitten onder andere de Nederlandse bedrijven Akvo, Nelen & Schuurmans en TTC Mobile. In GREENcoffee zit ook eLEAF. “Voor Nelen & Schuurmans is een reden om mee te werken aan dit project, dat zij de Indonesische markt op willen met hun software. Dat valt niet mee, je verovert niet zomaar de markt in een vreemd land. Helemaal niet als het gaat om een doelgroep als lokale boeren. Zij leven in geïsoleerde gebieden, zijn arm en vanuit businessperspectief niet de meest simpele klant om te hebben. Samenwerken met een partij die daar al contacten heeft en de markt kent, zoals ICCO, is dan een ideale oplossing.”

ICCO hoort graag van bedrijven die mee willen werken aan of geïnteresseerd zijn in SMARTseeds en GREENcoffee. “De pilots gaan net beginnen, dus we zijn nog niet tegen problemen aangelopen. Maar dat komt vast wel.”



Geef een reactie



Opgezet door
Schrijver

Praat ook mee