Olifantjes redden vanuit je luie stoel

artikel
Gepubliceerd op 15-11-16, door Afra de Leeuw

Gamen voor de goede zaak. Het kan! Met Internet of Elephants (IoE). De sociale onderneming gevestigd in Kenia en de VS zet een online game in om mensen over de hele wereld te interesseren voor wildlife. Gautam Shah, oprichter van IoE: “Wilde dieren zouden net zoveel aandacht moeten krijgen als Lionel Messi of Kim Kardashian.” Game on!

Shah heeft een voorliefde voor wildlife. Hij groeide op bij een bos in de buitenwijk van Chicago en was gefascineerd door de dieren die zijn achtertuin bezochten als herten en vossen. Vanaf zijn 18de ging Shah meerdere keren op safari. Hij sliep met chimpansees, werd ooit geknepen door een berggorilla, zwom met walvishaaien en zeeleeuwen… Zo ontdekte Shah de schoonheid en het belang van het behoud van wildlife.

Zielige foto’s

De huidige manier van aandacht vragen voor de bescherming van wildlife kent een plafond. Inspelen op het geweten van mensen met zielige foto’s en verhalen en vervolgens vragen om donaties werkt niet altijd. Shah: “Met de online game plaatsen we het onderwerp in de context van wat mensen graag doen, online gamen. We gebruiken hiervoor data van echte dieren. Dus speel je als olifant, dan is dat gekoppeld aan data van een echte olifant. Onze gamers willen best betalen voor iets wat ze leuk vinden. Dat spreekt sommige mensen meer aan dan doneren uit schuldgevoel.

Ik denk dat dit ook een langer houdbaar systeem is. We kunnen op lange termijn een verschil maken door er voor te zorgen dat mensen echt om de dieren gaan geven. En dat bereiken we door de gamers aan ons te binden en ze te behandelen als klanten. We moeten ons afvragen: wat willen ze van ons? In plaats van alleen na te denken over wat wij van hen willen.”

Dieren race

Het spel heeft verschillende verhaallijnen, maar het draait allemaal om hoe de olifanten, tijgers, giraffen en andere wilde dieren zich bewegen. Spelers moeten strategisch spelen, want ze kunnen de dieren niet bedienen. Wat een speler wél kan is beslissingen van de dieren beïnvloeden.

Zo moet je bijvoorbeeld in Maasai Mara, een natuurreservaat in Kenia, jouw stukje land zo aantrekkelijk maken dat de dieren op jouw land komen grazen. Lukt dat, dan win je. Als de dieren op het stukje land van andere gamers komen, winnen zij. Een ander scenario is de trek van verschillende dieren als race, bijvoorbeeld met gnoes. De eerste speler die 1.000 kilometer aflegt, minimaal één rivier passeert en in leven blijft voor drie maanden, wint.

In elk spel kan de speler een level omhoog gaan naar nieuwe uitdagingen en meer wildlife. Ook is het in ieder spel mogelijk om bepaalde aankopen te doen om je te helpen bij het spel, het geld daarvan wordt ingezet om de echte wilde dieren te beschermen. Bekijk een video van de game.

Business model

Die aankopen vormen een belangrijk onderdeel van het businessmodel achter Internet of Elephants. Shah: “Het werkt als een cirkel. Van wildlife partners krijgen we data om de game te bouwen. Via de game verdienen we geld, denk aan in-app aankopen, reclames en sponsoring. Een groot deel van de inkomsten gaat terug naar de wildlife partners. Het andere deel gaat naar de aandeelhouders van het bedrijf.”

Wie klust er achter de schermen aan de game? Het Nederlandse softwarebedrijf Little Chicken. Shah: “De oprichter van Little Chicken is vanaf het begin betrokken geweest bij IoE. Een fantastisch bedrijf dat een expert is in het maken van games met een doel.”

“Over een aantal jaar hoop ik dat we zowel entertainende als leerzame spellen hebben. Wat ik bijvoorbeeld voor mij zie is een soort wereldbol die je kunt draaien en inzoomen zodat je dieren over de hele wereld kunt zien en volgen. Ik hoop dat IoE een voorbeeld wordt van hoe virtual reality mensen kan interesseren voor wildlife en dat wij ons ontwikkelen tot één van de grootste stichtingen voor het behoud van wild.”



Geef een reactie



Opgezet door
Schrijver

Praat ook mee