Lef loont

artikel
Gepubliceerd op 01-02-17, door Michaël Wilde

Ondanks al die prachtige maaltijdboxen, sfeervolle boerenmarkten, chique groentejuweliers en hippe consumentencoöperatieven kopen wij het leeuwendeel van onze boodschappen nog steeds bij de lokale buurtsuper.

Op zich is daar niets mis mee, maar het betekent wel dat supermarkten bepalend zijn als het gaat om wat wij dagelijks eten en de bijbehorende impact op onze aardbol. En dan helpt het natuurlijk als ze lef durven te tonen, voor slimme duurzame oplossingen. 

500 miljoen borden

In Europa tellen wij ongeveer 70 supermarktorganisaties die dagelijks bepalen wat 500 miljoen Europeanen eten. De producten van miljoenen boeren komen dus via een supersmalle inkooptrechter op de vijfhonderd miljoen borden van u, mij en onze mede-Europeanen.

Macht

Volgens mij is er geen enkele andere sector waar zoveel macht in de handen van zo weinig organisaties ligt. Zo’n macht kan je op twee manieren inzetten. Enerzijds kun je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk geld verdient voor een kleine groep aandeelhouders door boeren tegen elkaar uit te spelen en met de allerlaagste aanbieder je contract af te sluiten. Zo zie je nu bijvoorbeeld dat bananen voor een onmogelijke € 0,99 per kg worden verkocht, en dat supermarkten pronken met de laagste prijsgarantie op groente en fruit.

Lef

Anderzijds kun je je macht ook gebruiken om verandering teweeg te brengen. Zo’n keuze vergt niet alleen een langetermijnvisie maar vooral ook lef en leiderschap. Je kijkt niet meer alleen naar je concurrenten, maar meer naar het bekende punt  op de horizon. Een supermarktketen van deze categorie die ik graag even in het zonnetje wil zetten, is het Zweedse ICA. Al jaren zet deze winkelketen via haar inkoopbeleid zich in voor een duurzamere planeet.

Natural branding

Het was dan ook logisch dat wij ICA hebben benaderd om ons Natural Branding concept te testen. Met deze nieuwe technologie kunnen we door middel van een lichtflits de pigmenten uit het buitenste deel van de schil van een vrucht halen. Hiermee kun je een merkteken op de schil zetten om aan te geven dat het product biologisch is. Aangezien de consument en de caissière het verschil tussen bio en gangbaar nu duidelijk kunnen zien, is het niet meer nodig om de zoete aardappels, avocado’s, mango’s e.d. in milieuvervuilend plastic te verpakken.  

In de rij

Een aantal supermarktketens was huiverig om dit concept met ons te testen, uit angst hoe de consument zou reageren, maar de reactie bij ICA was meteen positief. We hebben dit opgestart en dat heeft een enorme hoeveelheid publiciteit voor ICA en ons opgeleverd in heel Europa, tot in de VS en Australië aan toe. Inmiddels blijkt de Zweedse consument het concept te omarmen en staan alle grote Europese winkelketens nu in de rij om Natural Branded producten in hun winkels te voeren.

Lef loont! Natuurlijk moet je luisteren naar je klanten en mag je best je collega’s in de gaten houden, maar je moet vooral zelf die stappen zetten waar je echt in gelooft. ICA bewijst dat consumenten niet alleen zitten te wachten op goedkope, ongezonde, milieuvervuilende producten, maar bereid zijn hun portemonnee te trekken voor een gezond, duurzaam, plastic-arm product.



Geef een reactie