Is er ruimte voor de Balzac?

artikel
Gepubliceerd op 09-02-17, door Afra de Leeuw

De bedenkers van Balzac, Wouter de Roos en Vincent Oosterveld, zijn op missie om het huidige aanbod herenondergoed op de markt te moderniseren. "Je ziet vooral van die strakke of juist hele wijde onderbroeken. Exemplaren van oncomfortabel materiaal en met een oncharmante pasvorm." Tijd voor een revolutie van de Balzac.

“Met deze boxer voegen we stijl en een betere pasvorm toe aan de markt”, vertelt De Roos. “Gebaseerd op het klassieke type boxershort, met een moderne twist. Goede kwaliteit, goede pasvorm en duurzaamheid is onze standaard.” De boxershorts van Balzac, een knipoog naar de Franse schrijver Honoré de Balzac, zijn van biologisch katoen en worden op een fatsoenlijke manier geproduceerd.

India

Het biologische katoen voor de boxers komt uit India. Het is een behoorlijke uitdaging om dat goed te organiseren. De Roos: “We hebben direct contact met de wevers. Zij kopen biologisch katoen in, maar de prijs daarvan fluctueert iedere dag. En het kost zo’n twee weken om het katoen geleverd te krijgen. Daarna kan de wever pas aan de slag. En dan moeten ook nog eens de goede kleuren gesourced worden. Natuurlijke kleuren uiteraard, we willen geen chemische verf gebruiken.

India introduceerde als een van de eerste landen biologisch katoen. Maar dat is niet de enige reden voor Balzac om katoen uit India te halen. De Roos: “De stoffen die ze daar maken zijn erg mooi. Ook de communicatie met onze Indiase leverancier is makkelijker dan met sommige andere Aziatische producenten. In India spreken ze redelijk goed Engels en werken ze meer mee met onze Westerse behoefte.”

"We zijn een klein bedrijf, dat maakt dat het allemaal wat prijziger en lastiger te regelen. We willen samen te werken met lokale experts om er zeker van te zijn dat wat we in India laten doen, onder goede omstandigheden gebeurt."

Geen concessies

Het biologische katoen komt uit India, maar het ondergoed zelf wordt in Nederland gemaakt. “In de oude textielstad Tilburg om precies te zijn”, vertelt De Roos. “We staan voor mannenmode zonder concessies, zowel qua stijl en comfort als qua productie.

Produceren in het buitenland verschaft daar werk, maar we willen er zeker van zijn dat werknemers niet worden uitgebuit. Door in Nederland te produceren zijn we daarvan verzekerd. In India of bijvoorbeeld Bangladesh is dat een stuk lastiger. Niet alleen omdat het land niet naast de deur ligt, maar ook omdat bedrijfsbezoeken vaak gepland zijn en wet- en regelgeving werknemers niet genoeg beschermen.

Groei

Het lastige aan een modemerk runnen, blijft toch het opschalen volgens De Roos. “Om je marges te halen, moet je groter worden. Om groter te worden, moet je eigenlijk eerst goedkoper worden. Dit kan, met een flink startkapitaal, maar we willen het zoveel mogelijk doen van ons eigen geld en de verkoop. We zitten nu wel een beetje op het punt: wat gaan we doen? Nemen we het risico en stoppen we meer geld in Balzac, of gaan we voor een heel langzame opbouw.”

Balzac is weliswaar een nieuwkomer, maar biedt ook iets nieuws. “Onze broek is geen typische strakke boxer, maar ook absoluut niet zo’n wijde ballon. Daarom onderscheiden we ons en zijn we zeker voor mannen die door nette kleding in strakke elastische modellen worden gedwongen een welkome aanvulling op de markt.

We hebben flink wat onderzoek gedaan naar een nieuwe pasvorm, veel van onze vrienden hebben testmodellen gedragen en feedback gegeven. Daaruit kwam dit model. We liggen in onder andere Hutspot en enkele herenkledingzaken, maar richten ons vooral op de webshop. We zijn in november gestart en voor de kerst moesten we al een tweede productie draaien, maar we merken dat we onze naam nog veel bekender moeten maken.

Zwembroeken

Uiteindelijk willen we verschillende modellen verkopen van verschillende materialen. Zo kijken we ook naar gerecycle stof. Dat is fantastisch! Bijvoorbeeld om zwembroeken mee te maken, een wens voor de toekomst. En dat alles met een efficiënte productieketen, met zo min mogelijk transport en meerdere keurmerken. En natuurlijk een winstgevend bedrijf.”



Geef een reactie