In Urk willen ze de duurzame vis

artikel
Gepubliceerd op 04-11-16, door Mieke Bakker

In Urk was ik onlangs uitgenodigd voor een vaartochtje op een uniek schip. Het duurzame visserskot ‘de Immanuel’. De Urker vissers, die hun beroep door de eeuwen heen van generatie op generatie hebben overgedragen, zijn van mening dat het vissen duurzamer kan. Met ondersteuning van de EU hebben zij daarom dit duurzame vissersschip gebouwd.

Afgelopen maandag won de Immanuel het ‘Schip van het jaar’ award op de Maritime Awards Gala. Wat maakt de “Immanuel” nu zo duurzaam?

De Immanuel maakt nauwelijks geluid. Het is lekker stil, je hoort nauwelijks of de motor draait.  Vergeleken met het geluidsniveau van een conventionele kotter, is dit veel beter voor de mensen die aan boord werken. Ook de ligging van het schip is goed. Bij slecht weer heb je bij een Euro-kotter het idee dat je in een draaimolen zit, terwijl de “Immanuel” overlangs op en neer gaat. En het schip is uitstekend manoeuvreerbaar.

De visverwerking aan boord is enorm verbeterd ten aanzien van de traditionele kotters.  De schollen worden automatisch gesorteerd op grootte (gewicht). De kleinste schollen worden machinaal gestript met een scholstripmachine. De gestripte vis verdwijnt meteen in slurry-ice en wordt dus direct na vangst op de juiste temperatuur gekoeld. Zo ontstaat er een ononderbroken koelsysteem.

En de technische verbeteringen?

De vorm van de romp zorgt voor lage rompweerstand. Het casco is lichter van gewicht omdat, waar mogelijk, composieten zijn gebruikt in plaats van staal. Dit alles zorgt voor een lager brandstofgebruik (60% reductie!) en dus minder emissies. De voortstuwing van het schip is diesel-elektrisch zonder tandwielkast. Het schip kan met een hoofdgenerator toe. Het energiemanagement zorgt ervoor dat de diesel altijd optimaal draait. Alle installaties aan boord, ook de kleinste zoals het mini-koffiezetapparaat op de brug, zijn energie zuinig. Er worden alleen duurzame smeeroliën gebruikt.

En het vissen zelf?

Schol en later ook tong wordt gevangen met de twinrig-puls techniek. Hier worden nog testen mee uitgevoerd. Twinrig betekent dat er met twee netten tegelijk wordt gevist.  Een aardig artikel over pulsvisserij vind je hier. Binnenkort volgt er op Grensverleggers een interview met Philip ten Napel en Auke Hoefnagel, de bestuursleden van Stichting Masterplan Duurzame Visserij, over dit fraaie project.

Ik heb tijdens mijn vaartochtje inderdaad niet het gevoel gehad dat ik op een draaimolen zat.



Geef een reactie