De onwaarschijnlijke start van modemerk Juuty

artikel
Gepubliceerd op 31-10-16, door Grensverleggers Redactie

Het was eigenlijk niet de bedoeling dat het duurzame tassenmerk Juuty zou bestaan. Oprichters Rik van Dueren den Hollander en Rosanne van Kleef kwamen in 2014 als toeristen in Bangladesh terecht. Ze bleven 9 maanden en verlieten het land als ondernemers. Binnen een half jaar lagen hun tassen in 25 winkels en kregen ze zelfs de goedkeuring van Bill Gates.

Rik en Rosanne vervulden in 2014 een lang gekoesterde wens: een wereldreis. Na Australië, Nieuw-Zeeland, China, de Filipijnen, Thailand en Myanmar zou India de volgende halte worden. Vanwege een visumkwestie maakten ze een korte omweg via Bangladesh. India hebben Rik en Rosanne vervolgens nooit gehaald. Ze schrapten de rest van hun reis en bleven negen maanden in Dhaka.

Verliefd op Bangladesh

“De verwondering begon al in het vliegtuig naar Bangladesh”, zegt Rik. “We reisden met alleen maar vriendelijke mensen. In Dhaka logeerden we vervolgens bij twee Bengaalse journalisten, die ons veel van het land lieten zien. Bandarban bijvoorbeeld: een plek waar toeristen normaal niet komen. De inwoners dragen daar lendendoeken en zien vrijwel nooit buitenlanders.”

Zo reisden Rik en Rosanne mee 'op vakantie' met hun Bengaalse gastheren, dwars door Bangladesh. “We sliepen in de rimboe en maakten veel vrienden. Toen ik eenmaal terug in Dhaka mijn verjaardag vierde, kwamen er dertig mensen op mijn feest. We vroegen ons af: hoe blijven we verbonden aan dit land? We bedachten: door iets goeds te doen voor Bangladesh."

Bangladesh = kleding

Het was niet moeilijk te bedenken in welke sector Rik en Rosanne actief wilden worden: de mode. “Buiten de kledingindustrie heeft Bangladesh niets. Geen grondstoffen, geen bijzondere industrie. Als je wilt helpen, dan moet je bij de kledingindustrie beginnen. Daarbinnen leken tassen ons het handigst. Ze zijn relatief gemakkelijk te ontwerpen en je hebt geen gedoe met maten.”

De belangrijkste materialen voor de tassen van Juuty zijn jute en leer. Ongebruikelijk misschien, maar in Bangladesh een logische combinatie. Het land is ’s werelds grootste producent van jute: een duurzaam, stevig en mooi materiaal. “Het groeit op de akkers na de rijstoogst en heeft geen kunstmest en pesticiden nodig om te groeien en geen chemicaliën om te spinnen.

Zo milieuvriendelijk mogelijk

Ook het leer dat Juuty gebruikt, is zo milieuvriendelijk mogelijk. “We hebben een eigen looiteam dat capaciteit inhuurt bij looierijen. Zij gebruiken zo min mogelijk schadelijke chemicaliën in het looiproces. Wat chroom, PCP en AZO-verfstoffen betreft zitten wij ruim onder de toegestane percentages. We proberen die hoeveelheden telkens weer iets terug te brengen.”

De zoektocht naar het juiste atelier om de tassen te laten maken, duurde lang. “We hebben veel dingen gezien die het daglicht niet kunnen verdragen. Zo bezochten we een keurige fabriek van een welwillende eigenaar. In de hoek stond een partij rieten manden. Hij vertelde trots dat die in een atelier buiten de stad werden gemaakt. Daar hebben we ook gekeken: vol met kinderen.”

Rik en Rosanne besloten niet met hem in zee te gaan. “Opvallend genoeg zag hij er zelf helemaal geen kwaad in om kinderen aan het werk te hebben. Wij veroordelen hem niet, maar proberen te helpen met advies en een paar nieuwe naaimachines. Uiteindelijk zijn we in zee gegaan met een andere fabriek. Die werkt samen met CBI.”

Wat Juuty betekent

De naam Juuty was snel gevonden. Het betekent ‘koppel’ in het Bengaals. “Rosanne en ik zijn een koppel en we zijn ook gekoppeld aan Bangladesh.” Vanuit Dhaka hebben de oprichters in negen maanden alles op poten gezet om het merk Juuty te lanceren: het ontwerp, de grondstoffen, de productie, het merk, de registratie, de website en de promotie.

Onverwachte promotie

Binnen twee weken na hun terugkomst in Nederland, introduceerden Rik en Rosanne Juuty op de Modefabriek in Amsterdam. “Daar kregen we heel goede reacties. Nu, ruim een half jaar later, liggen onze tassen in 25 winkels en verkopen we over de hele wereld via onze webshop. Juuty ligt inmiddels ook in Belgische winkels.”

De beste promotie kwam uit onverwachte hoek. “We hadden een afspraak op het ministerie van Buitenlandse Zaken om de eerste tas aan te bieden aan minister Ploumen. Na afloop van ons gesprek vroeg ze of we een speciale gast wilden ontmoeten. Dat bleek Bill Gates te zijn! Dit gesprek werd direct door de pers opgepakt, waardoor we onverwacht veel promotie kregen.”



Geef een reactie